Japon robotik uzay aracı Cuma günü başarıyla Ay'a indi ancak güneş panelleri elektrik üretemedi ve çalışma süresi birkaç saate düştü.
Bu başarı ile Japonya, aya yumuşak iniş için uzay aracı gönderen beşinci ülke oldu.
Şu anda uzayda çeşitli robot bilimi görevleri yürüten Japon uzay ajansı JAXA için bu, güneş sisteminin başka bir yerindeki bir gezegen cismine iniş yapma girişimiydi. Ay'ı Araştırmak için Akıllı İniş Aracı (SLIM) adlı uzay aracının amacı, çoğu iniş aracının yapabileceği mil belirsizliği yerine, bir hedefin futbol sahası içine hassas bir iniş yapmayı göstermekti.
Teknoloji aynı zamanda NASA'nın Artemis programındaki gibi gelecekteki görevler için de yararlı olabilir. Önümüzdeki yıllarda astronotları Ay'a geri gönderecek olan bu programın ortağı Japonya'dır.
Cuma günü Doğu Saatiyle sabah 10'da – Japonya'da cumartesi gece yarısı erken saatlerde – SLIM, ay yörüngesinden inişine başlamak için motorlarını ateşledi. Saat 10:20'de ana iniş takımı, ayın yakın tarafındaki ekvatoral bölgede Shioli adı verilen küçük bir kraterin yakınındaki yüzeye temas etti.
Buradaki yüzey yaklaşık 15 derece eğimli, bu da devrilmeden inmeyi zorlaştırıyor. SLIM tasarımcıları bu nedenle uzay aracını inişten kısa bir süre önce yana eğmeye ve yerle ilk temastan sonra ön ayakları üzerinde öne doğru eğmeye karar verdi.
İnişten hemen sonra SLIM, radyo sinyallerini Dünya'ya geri göndermeyi başardı. Ancak o zamanki web yayınının yorumcusu şunu söylüyordu: “Hala durumu kontrol ediyoruz.” Web yayını, SLIM'in akıbeti açıklanmadan sona erdi.
Japon Uzay Ajansı'nın SLIM uzay aracının Ay'a inişini ve ay gezi araçlarından birinin konuşlandırılmasını gösteren sanatsal bir konsept.Kredi…JAXA/EPA, Shutterstock aracılığıyla
Birkaç saat sonra düzenlenen basın toplantısında JAXA yetkilileri, yumuşak inişin başarılı olduğunu ancak güneş panelindeki sorunun ortaya çıktığını söyledi.
Panellerin yanlış yöne bakıyor olmalarının mümkün olduğunu ve daha sonra güneş farklı bir açıdan parladığında enerji üretebileceklerini söylediler. Yetkililer, inişin görev başarısı için gereken minimum gereksinimleri karşıladığını söyledi. İniş hedefin 100 metre yakınında gerçekleşmiş olsaydı, bu tam bir başarı olacaktı, ancak analizin SLIM'in ne kadar yakın olduğunu belirlemek bir ay sürecekti.
Güneş panelleri çalışmayan uzay aracı, bataryasıyla çalışıyor. JAXA yetkilileri, enerji tasarrufu sağlamak amacıyla uzay aracının ısıtıcılarının kapatıldığını söyledi.
Sınırlı süre boyunca görev yöneticileri, iniş sırasında toplanan navigasyon verilerinin alınmasına önem verdi.
İki küçük gezici, inişten kısa bir süre önce iniş aracından başarılı bir şekilde konuşlandırıldı.
Gelecekte bu tür kesin iniş yeteneklerinin kullanılması, uzay aracının geniş düz ovalar yerine kraterler gibi büyüleyici yerlere daha yakın nişan almasına olanak tanıyacaktır.
Ay'da GPS uyduları veya radyo işaretleri bulunmadığından, uzay araçlarının tam olarak nerede olduklarını kendi başlarına bulması gerekiyor. Radar ping'leri SLIM'e onun ne kadar yüksek olduğunu ve ne kadar hızlı hareket ettiğini bildirdi. Aşağıdaki manzaranın görüntülerini yakalayan bir kamera, gördüğü kraterlerin desenini hafızasında saklanan haritalarla eşleştirerek uzay aracının konumunu belirlemesine yardımcı oldu.
Uzay aracındaki görüş tabanlı sistemler şu ana kadar sınırlı kaldı çünkü uzayın güçlü radyasyonuna karşı güçlendirilmiş özel bilgisayar çipleri kullanıyorlar. JAXA, SLIM misyonu için bir basın kitinde, bu tür çiplerin genellikle ileri teknoloji çiplerin bir veya iki nesil gerisinde olduğunu ve bilgi işlem gücünün yalnızca yüzde birine sahip olduğunu söyledi.
JAXA, daha yavaş uzay çiplerinde hızlı çalışabilen görüntü işleme algoritmaları geliştirdi.
SLIM, görüntülerin yardımıyla son yaklaşmasında tehlikeli taşlardan ve diğer engellerden kaçınmayı başardı.
Japonya'nın Ay'ı incelemek için kullandığı Akıllı İniş Aracı, Ay Gezi Aracı 1 (solda) ve Ay Gezi Aracı 2 olmak üzere iki gezici taşıyordu.Kredi…JAXA
SLIM tarafından konuşlandırılan, Ay Gezi Aracı 1 ve Ay Gezi Aracı 2 olarak adlandırılan iki gezici alışılmadıktı. Biri bir atlama mekanizması kullanıyordu ve bir termometre, bir radyasyon monitörü ve eğimi ve yüksekliği ölçmek için bir alet taşıyordu.
İkinci gezici küreseldi, beyzbol topu büyüklüğündeydi ve yarım kilo ağırlığındaydı. İki yarısı birbirinden ayrılacak ve gezicinin, pili bitene kadar birkaç saat boyunca yüzeyde sürünmesine izin verilecek. JAXA bu geziciyi Doshisha Üniversitesi ve bir oyuncak şirketi olan Tomy ile işbirliği içinde geliştirdi.
LEV-1, Dünya ile doğrudan iletişim kurabiliyordu ve LEV-2, LEV-1 aracılığıyla iletişim kuruyordu. JAXA, iki geziciden gelen verilerin Dünya'ya geri gönderileceğini söyledi.
Sınırlı güce rağmen, iniş aracındaki bir cihaz, iniş aracının etrafındaki kayaların bileşimini analiz etmeye çalıştı.
Geçtiğimiz 11 yılda, bir uzay aracı geçit töreni aya doğru uçtu. Yarısından azı hedeflerine zarar görmeden ulaştı.
Çin, robotik uzay aracını aya indirme konusunda mükemmel bir geçmişe sahip olan tek ülke; üç denemede üç başarı. Hindistan, 2019'daki önceki girişiminin başarısızlıkla sonuçlanmasının ardından geçen yıl başarılı oldu. Rusya'nın, özel bir Japon şirketinin ve İsrailli kar amacı gütmeyen kuruluşun diğer girişimleri başarısızlıkla sonuçlandı.
En son başarısızlık, Pittsburgh Astrobotic Technology tarafından inşa edilen bir uzay aracı, yörüngeye ulaştıktan kısa bir süre sonra tahrik sistemindeki bir arıza nedeniyle aya bile ulaşamadı.
Bu yıl daha fazla uzay sondası aya ulaşmaya çalışacak. Houston merkezli ikinci bir Amerikan şirketi olan Intuitive Machines'in NASA deneylerini aya taşımak için bir sözleşmesi var. İniş aracının önümüzdeki ayın ortasında fırlatılması planlanıyor. Çin ayrıca bu yıl ayın uzak tarafına robotik iniş görevi de deneyebilir.
Japonya'nın geleceğe yönelik kendi ay planları var. Gelecek yılın başlarında LUPEX adlı robotik gezicinin lansmanı için Hindistan ile birlikte çalışıyor. Japon astronotlar gelecekte NASA'nın Artemis programı kapsamında Ay'a uçabilecekler.
Hisako Ueno Tokyo'dan gelen raporlara katkıda bulundu.
Bu başarı ile Japonya, aya yumuşak iniş için uzay aracı gönderen beşinci ülke oldu.
Şu anda uzayda çeşitli robot bilimi görevleri yürüten Japon uzay ajansı JAXA için bu, güneş sisteminin başka bir yerindeki bir gezegen cismine iniş yapma girişimiydi. Ay'ı Araştırmak için Akıllı İniş Aracı (SLIM) adlı uzay aracının amacı, çoğu iniş aracının yapabileceği mil belirsizliği yerine, bir hedefin futbol sahası içine hassas bir iniş yapmayı göstermekti.
Teknoloji aynı zamanda NASA'nın Artemis programındaki gibi gelecekteki görevler için de yararlı olabilir. Önümüzdeki yıllarda astronotları Ay'a geri gönderecek olan bu programın ortağı Japonya'dır.
Cuma günü Doğu Saatiyle sabah 10'da – Japonya'da cumartesi gece yarısı erken saatlerde – SLIM, ay yörüngesinden inişine başlamak için motorlarını ateşledi. Saat 10:20'de ana iniş takımı, ayın yakın tarafındaki ekvatoral bölgede Shioli adı verilen küçük bir kraterin yakınındaki yüzeye temas etti.
Buradaki yüzey yaklaşık 15 derece eğimli, bu da devrilmeden inmeyi zorlaştırıyor. SLIM tasarımcıları bu nedenle uzay aracını inişten kısa bir süre önce yana eğmeye ve yerle ilk temastan sonra ön ayakları üzerinde öne doğru eğmeye karar verdi.
İnişten hemen sonra SLIM, radyo sinyallerini Dünya'ya geri göndermeyi başardı. Ancak o zamanki web yayınının yorumcusu şunu söylüyordu: “Hala durumu kontrol ediyoruz.” Web yayını, SLIM'in akıbeti açıklanmadan sona erdi.
Japon Uzay Ajansı'nın SLIM uzay aracının Ay'a inişini ve ay gezi araçlarından birinin konuşlandırılmasını gösteren sanatsal bir konsept.Kredi…JAXA/EPA, Shutterstock aracılığıyla
Birkaç saat sonra düzenlenen basın toplantısında JAXA yetkilileri, yumuşak inişin başarılı olduğunu ancak güneş panelindeki sorunun ortaya çıktığını söyledi.
Panellerin yanlış yöne bakıyor olmalarının mümkün olduğunu ve daha sonra güneş farklı bir açıdan parladığında enerji üretebileceklerini söylediler. Yetkililer, inişin görev başarısı için gereken minimum gereksinimleri karşıladığını söyledi. İniş hedefin 100 metre yakınında gerçekleşmiş olsaydı, bu tam bir başarı olacaktı, ancak analizin SLIM'in ne kadar yakın olduğunu belirlemek bir ay sürecekti.
Güneş panelleri çalışmayan uzay aracı, bataryasıyla çalışıyor. JAXA yetkilileri, enerji tasarrufu sağlamak amacıyla uzay aracının ısıtıcılarının kapatıldığını söyledi.
Sınırlı süre boyunca görev yöneticileri, iniş sırasında toplanan navigasyon verilerinin alınmasına önem verdi.
İki küçük gezici, inişten kısa bir süre önce iniş aracından başarılı bir şekilde konuşlandırıldı.
Gelecekte bu tür kesin iniş yeteneklerinin kullanılması, uzay aracının geniş düz ovalar yerine kraterler gibi büyüleyici yerlere daha yakın nişan almasına olanak tanıyacaktır.
Ay'da GPS uyduları veya radyo işaretleri bulunmadığından, uzay araçlarının tam olarak nerede olduklarını kendi başlarına bulması gerekiyor. Radar ping'leri SLIM'e onun ne kadar yüksek olduğunu ve ne kadar hızlı hareket ettiğini bildirdi. Aşağıdaki manzaranın görüntülerini yakalayan bir kamera, gördüğü kraterlerin desenini hafızasında saklanan haritalarla eşleştirerek uzay aracının konumunu belirlemesine yardımcı oldu.
Uzay aracındaki görüş tabanlı sistemler şu ana kadar sınırlı kaldı çünkü uzayın güçlü radyasyonuna karşı güçlendirilmiş özel bilgisayar çipleri kullanıyorlar. JAXA, SLIM misyonu için bir basın kitinde, bu tür çiplerin genellikle ileri teknoloji çiplerin bir veya iki nesil gerisinde olduğunu ve bilgi işlem gücünün yalnızca yüzde birine sahip olduğunu söyledi.
JAXA, daha yavaş uzay çiplerinde hızlı çalışabilen görüntü işleme algoritmaları geliştirdi.
SLIM, görüntülerin yardımıyla son yaklaşmasında tehlikeli taşlardan ve diğer engellerden kaçınmayı başardı.
Japonya'nın Ay'ı incelemek için kullandığı Akıllı İniş Aracı, Ay Gezi Aracı 1 (solda) ve Ay Gezi Aracı 2 olmak üzere iki gezici taşıyordu.Kredi…JAXA
SLIM tarafından konuşlandırılan, Ay Gezi Aracı 1 ve Ay Gezi Aracı 2 olarak adlandırılan iki gezici alışılmadıktı. Biri bir atlama mekanizması kullanıyordu ve bir termometre, bir radyasyon monitörü ve eğimi ve yüksekliği ölçmek için bir alet taşıyordu.
İkinci gezici küreseldi, beyzbol topu büyüklüğündeydi ve yarım kilo ağırlığındaydı. İki yarısı birbirinden ayrılacak ve gezicinin, pili bitene kadar birkaç saat boyunca yüzeyde sürünmesine izin verilecek. JAXA bu geziciyi Doshisha Üniversitesi ve bir oyuncak şirketi olan Tomy ile işbirliği içinde geliştirdi.
LEV-1, Dünya ile doğrudan iletişim kurabiliyordu ve LEV-2, LEV-1 aracılığıyla iletişim kuruyordu. JAXA, iki geziciden gelen verilerin Dünya'ya geri gönderileceğini söyledi.
Sınırlı güce rağmen, iniş aracındaki bir cihaz, iniş aracının etrafındaki kayaların bileşimini analiz etmeye çalıştı.
Geçtiğimiz 11 yılda, bir uzay aracı geçit töreni aya doğru uçtu. Yarısından azı hedeflerine zarar görmeden ulaştı.
Çin, robotik uzay aracını aya indirme konusunda mükemmel bir geçmişe sahip olan tek ülke; üç denemede üç başarı. Hindistan, 2019'daki önceki girişiminin başarısızlıkla sonuçlanmasının ardından geçen yıl başarılı oldu. Rusya'nın, özel bir Japon şirketinin ve İsrailli kar amacı gütmeyen kuruluşun diğer girişimleri başarısızlıkla sonuçlandı.
En son başarısızlık, Pittsburgh Astrobotic Technology tarafından inşa edilen bir uzay aracı, yörüngeye ulaştıktan kısa bir süre sonra tahrik sistemindeki bir arıza nedeniyle aya bile ulaşamadı.
Bu yıl daha fazla uzay sondası aya ulaşmaya çalışacak. Houston merkezli ikinci bir Amerikan şirketi olan Intuitive Machines'in NASA deneylerini aya taşımak için bir sözleşmesi var. İniş aracının önümüzdeki ayın ortasında fırlatılması planlanıyor. Çin ayrıca bu yıl ayın uzak tarafına robotik iniş görevi de deneyebilir.
Japonya'nın geleceğe yönelik kendi ay planları var. Gelecek yılın başlarında LUPEX adlı robotik gezicinin lansmanı için Hindistan ile birlikte çalışıyor. Japon astronotlar gelecekte NASA'nın Artemis programı kapsamında Ay'a uçabilecekler.
Hisako Ueno Tokyo'dan gelen raporlara katkıda bulundu.