“Blue Origin, yeni Glenn Rocket'ın ilk lansmanını gerçekleştiriyor”

PiKe

New member
Blue Origin'in Yeni Glenn roketi, Florida'daki Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonundaki Fırlatma Kompleksi 36'da dik duruyor.

Hazırlıklar, New Glenn'in yakıt tanklarına sıvı hidrojen akmaya başladığında fırlatmadan birkaç saat önce ciddi bir şekilde başladı.


Fırlatmadan on dakika önce, fırlatma direktörü bir “gitme anketi” düzenleyerek insanlara roketin sistemlerinin hazır olup olmadığını ve hava koşullarının uygun olup olmadığını soruyor.

Fırlatmadan önceki son dört dakika, roketin bilgisayarının geri sayım sürecini devraldığı “son sayım” olarak kabul ediliyor.

Güçlendiricinin yedi motoru, fırlatılmadan 5,6 saniye önce ateşleniyor. Bu, bilgisayara, kalkışa geçmeden önce motorların performansını kontrol etme şansı verir. Bir şeyler ters giderse motorlar kapanacaktır.

Her şey yolundaysa roketi tutan kelepçeler serbest kalacak ve New Glenn gökyüzüne yükselecek.

Fırlatmadan bir dakika, 39 saniye sonra, roketin üzerindeki atmosfer basıncının en yüksek olduğu, Max-Q olarak bilinen yerden geçtiği kritik bir an gelecek.

Eğer bu anı zarar görmeden atlatırsa, uçuşun üçüncü dakikasında itici roketi yukarı itmeye hazır olacak ve motorlar kapanacak. On iki saniye sonra düşüyor ve dokuz saniye sonra ikinci aşamanın motoru çalışıyor.

Çok geçmeden, burun konisinin yükü koruyan iki yarısı olan kaporta atılıyor. Bu yükseklikte atmosfer o kadar ince ki kaplamaya artık gerek kalmıyor.

Önümüzdeki birkaç dakika içinde güçlendirici, Atlantik'e Jeff Bezos'un annesinin adını taşıyan Jacklyn adlı yüzen bir platforma inmeye çalışırken iki kez yanıp sönecek.

Bu arada, ikinci aşamanın motoru, kalkıştan yaklaşık 13 dakika sonrasına kadar ateşlemeye devam ediyor ve ardından kapanıyor.

Blue Origin daha sonra Blue Ring uzay römorkörünün bir prototipini devreye alacak ve iletişim, güç ve bilgisayar sistemlerini test edecek. Roketin ikinci aşamasına bağlı kalır.

Fırlatmadan yaklaşık bir saat sonra, ikinci aşama, onu yüksek eliptik bir yörüngeye yerleştirmek için başka bir motor yakma işlemi gerçekleştirecek, Dünya'dan 1.500 mil kadar uzaklaşacak ve 12.000 mil uzağa gidecek. Bu, birkaç yüz mil yükseklikte alçak Dünya yörüngesine yapılan fırlatmalardan çok daha yüksektir.

Pazar günü yapılan bir röportajda Blue Origin'in kurucusu Jeff Bezos, yörüngenin iletişim sistemlerinin çeşitli irtifalarda test edilmesine olanak sağlayacağını söyledi. “Ayrıca aracı çok sert bir radyasyon ortamına maruz bırakıyor, biz de bunu test etmek istiyoruz” dedi.

Ardından, fırlatmadan neredeyse altı saat sonra görev sona erdi. Roket aşaması ve Mavi Halka sistemleri emniyete alınarak kapatılacak ve eliptik yörüngelerinde yollarına devam edecek. Bu bölgede çok az uydu bulunuyor, dolayısıyla bunların başka herhangi bir şeyle çarpışma şansı çok düşük.

Bay Bezos, “Olduğu yere atılacak” dedi.