Porto Riko'daki Federal Havacılık İdaresi ofisindeki hava trafik kontrolörlerinden gelen acil telsiz çağrıları, Perşembe akşamı SpaceX test uçuşunun patlaması ve Karayipler'e enkaz yağmurunun başlamasıyla başladı.
Porto Riko yakınındaki uçuşlar, bölgeyi geçmekten veya Elon Musk'un en yeni ve en büyük roketi olan Starship'in düşen parçalarının çarpma riskinden kaçınmak zorundaydı.
Bir hava trafik kontrolörü FAA telsiz sistemi üzerinden “Uzay aracı talihsizliği” dedi; aşağıdaki adalardaki izleyiciler ve hatta yakınlarda uçan bazı uçaklardaki izleyiciler, uzay aracının parçaları okyanusa doğru düşerken parlak ışık çizgileri gördüler.
İkinci bir hava trafik kontrolörü şunları ekledi: “Korunan alanların dışında enkaz olduğuna dair raporlar aldık, bu nedenle sizi şu anda bu hava sahasında tutmak zorundayız.”
Starship uzay aracının hala uzaya tırmanırken patlaması sonucu oluşan kaza, Cuma günü FAA'nın şimdiye kadar yapılmış en büyük ve en güçlü roket olan SpaceX'in Starship'inin tüm fırlatmalarını durdurmasına neden oldu.
Olay, hem sayısı hızla artan ticari uzay fırlatmalarının güvenliği hem de en azından hava trafiğinde neden oldukları aksama konusunda yeni soruları gündeme getiriyor.
Bu aynı zamanda Elon Musk'un Trump yönetimindeki yeni rolünün getireceği çatışmaları da vurgulayan son olay. FAA da dahil olmak üzere devlet kurumlarına değişiklik ve muhtemelen bütçe kesintileri önermekle görevlendirilecek. Bu gerginlikler Cuma günü açıklanana benzer soruşturmaları engelleyebilir.
Bay Trump'ın göreve başlama törenine katılmak üzere Washington'a gitmeye hazırlanan Bay Musk, Perşembe akşamı SpaceX'in patlamayla ilgili soruları hızla çözeceğine ve test uçuşlarına devam edeceğine olan güvenini dile getirdi.
Bay Musk, sosyal medya sayfası X'te şunları yazdı: “Şu ana kadar bir sonraki lansmanın gelecek aydan sonraya ertelenmesini öneren hiçbir şey yok.”
Bay Musk ayrıca Turks ve Caicos Adaları'na enkaz düştüğünde meydana gelen patlamanın yarattığı manzarayla da alay etti. “Başarı belirsizdir ama eğlence garantidir!” Dünya'ya düşen ateşli enkazın videosu.
Patlama, uzay aracının gelecekteki görevlerde aya giden kargoları ve hatta astronotları taşımak için tasarlanan ikinci aşamasının, alttaki Süper Ağır iticiden ayrılmasından ve Dünya'dan 90 mil yukarıda, saatte yaklaşık 13.250 mil hızla seyahat etmesinden sonra meydana geldi.
SpaceX'in gemi izleme bilgilerine göre uzay aracı, yörüngeye yolculuğunu tamamlamak için zaten kendi roketlerini ateşlemişti. Bu, patlama anında ağırlığının 100 tonun biraz üzerinde olduğunu gösteriyor; bu, uzay aracının yakıtsız yaklaşık kütlesidir.
SpaceX ve FAA yetkilileri, Haberler'ın patlamanın ve düşen enkazın uçaklara veya yerdeki insanlara yönelik potansiyel bir tehdit oluşturup oluşturmadığına ilişkin yazılı ve röportaj sorularına Cuma günü yanıt vermedi. Kazada uzay aracının ne kadarının yanmış olabileceği belli değil.
Ajans herhangi bir yaralanma raporu olmadığını belirtirken, Turks ve Caicos Adaları'ndaki maddi hasar raporlarını araştırıyor. Ayrıca düşen enkazdan uzak bir alanda beklemek zorunda kalan birçok uçağın, yakıt yetersizliği nedeniyle başka havalimanlarına yönlendirilmek zorunda kaldığı da belirtildi.
SpaceX, bu yedinci Starship test uçuşuyla ilgili yaptığı açıklamada, ilk verilerin, uzay aracının arkasında bir yangın çıktığını, bunun da aracın patlamasına ve enkazın SpaceX ve FAA'nın halihazırda tehlikelere maruz kaldığını belirlediği bir alana düşmesine neden olduğunu gösterdiğini söyledi. çok.
Güney Teksas'ta, Meksika Körfezi'nin kıyısındaki fırlatma sahasına yakın bir yerde, fırlatma sırasında tüm uçuşlar zaten yasaklanmıştı. Uzay aracı patladığında, ticari uçakların irtifasından yaklaşık 10 kat daha yüksekti; bu, kalan enkaz yaklaşmadan önce bölgedeki tüm uçakları mesafelerini korumaları konusunda uyarmak için zaman olması gerektiği anlamına geliyordu.
Kazanın araştırılmasından SpaceX sorumlu olacak, ancak kaza FAA tarafından denetlenecek ve bu da SpaceX'in kazanın bir güvenlik riski oluşturmadığını belgelemesi halinde soruşturma tamamlanmadan önce test uçuşlarına devam etmesine izin verebilecek.
Bay Musk daha önce ajansın Starship fırlatma lisanslarını onaylamasının ne kadar uzun sürdüğü konusunda hayal kırıklığını dile getirmişti. Artık, Hükümet Verimliliği Bakanlığı adlı bir danışma grubunun eş başkanlığını yaptığı ve federal harcamaları ve düzenlemeleri değerlendirme yetkisine sahip olduğu için Trump yönetiminin önde gelen bir üyesi olacak.
America Enterprise Institute'un eski uzay endüstrisi yöneticisi Todd Harrison, “Bu yeni yönetim bu incelemeyi daha hızlı tamamlayabilir” dedi.
FAA'daki bazı kişilerin, gelecekteki Starship test uçuşlarının zamanlaması veya uçuş yolunun daha büyük bir kısmı boyunca uçuşlara daha geniş kısıtlamalar getirilmesiyle ilgili olarak SpaceX'e yeni gereksinimler getirebileceğini beklediğini de sözlerine ekledi.
Uydu endüstrisi danışmanı Tim Farrar, olayın, ABD'nin hem uzay savaşı yeteneklerini geliştiren Pentagon hem de SpaceX ve Amazon gibi büyük ticari şirketler için uzay fırlatmalarını genişletirken karşılaşacağı zorlukların altını çizdiğini söyledi. Yörüngeden küresel geniş bant internet erişimi oluşturmak için binlerce uydudan oluşan takımyıldızlar.
Bay Farrar, “Bu fırlatmaların hızını gerçekçi olarak ne kadar artırabilirsiniz?” dedi.
Geçen yıl ABD'den 145 fırlatma yörüngeye ulaştı; beş yıl öncesine kıyasla bu sayı yalnızca 21'di. Bu yörüngesel fırlatmaların olağanüstü 133'ü, şu anda dünyanın lider uzay şirketi olan SpaceX tarafından gerçekleştirildi. Bu, dünya çapındaki fırlatmaları izleyen astrofizikçi Jonathan McDowell'in verilerine göre.
SpaceX'in bu fırlatmalarının çoğu, Pentagon'un Starlink iletişim uydularını ve yüklerini konuşlandıran Falcon 9 roketiyle gerçekleşti ve Cuma günkü FAA emrinden etkilenmedi.
Jeff Bezos'un kurduğu fırlatma aracı Blue Origin, perşembe günü kendi roket testini gerçekleştirerek New Glenn adlı uzay aracıyla ilk kez yörüngeye ulaştı. Ancak kısmen o sırada havada daha az uçak olduğu için Florida Cape Canaveral'dan sabah 2:03'te havalandı.
Fırlatma sıklığındaki artış, bu ay gazetecilere, SpaceX Falcon 9'dan gelen enkaz nedeniyle Johannesburg ile Sidney arasındaki birkaç uçuşu son dakikada ertelemek zorunda kaldığını söyleyen Avustralya merkezli havayolu Qantas da dahil olmak üzere Perşembe gününden önce havayollarından şikayetlere yol açmıştı. roketler.
Qantas yöneticisi yaptığı açıklamada, “Programımızda önceden değişiklik yapmaya çalışsak da, son lansmanların zamanlaması ertelendi, bu da kalkışa yakın bazı uçuşları ertelemek zorunda kalmamıza neden oldu.” dedi.
Airlines for America sözcüsü Hannah Walden, ticari havayollarının bu konuyu yakından takip ettiğini söyledi.
Bir açıklamada, “Güvenlik ABD havayolları için en önemli önceliktir ve uzaya fırlatma sayısı arttıkça tüm uçuşların güvenliğini sağlamaya kararlıyız” dedi. “ABD hava sahasının tüm kullanıcılar için güvenli kalmasını sağlamak için sürekli olarak federal hükümet ve ticari alan paydaşlarıyla birlikte çalışıyor ve koordineli çalışıyoruz.”
Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi'nin Biden dönemi direktörü Bill Nelson, test uçuşunu övdü. Uzay ajansının, astronotları aya iki kez indirmek için Starship'i kullanma konusunda SpaceX ile 4 milyar dolardan fazla değeri olan sözleşmeleri var.
Perşembe akşamı Bay Musk'ın X platformunda “Uzay yolculuğu kolay değil” diye yazdı. “Bu rutinden başka bir şey değil. Bu yüzden bu testler çok önemli; her biri bizi Ay'a ve Mars'a olan yolculuğumuza daha da yaklaştırıyor.”
Mark Walker raporlamaya katkıda bulundu.
Porto Riko yakınındaki uçuşlar, bölgeyi geçmekten veya Elon Musk'un en yeni ve en büyük roketi olan Starship'in düşen parçalarının çarpma riskinden kaçınmak zorundaydı.
Bir hava trafik kontrolörü FAA telsiz sistemi üzerinden “Uzay aracı talihsizliği” dedi; aşağıdaki adalardaki izleyiciler ve hatta yakınlarda uçan bazı uçaklardaki izleyiciler, uzay aracının parçaları okyanusa doğru düşerken parlak ışık çizgileri gördüler.
İkinci bir hava trafik kontrolörü şunları ekledi: “Korunan alanların dışında enkaz olduğuna dair raporlar aldık, bu nedenle sizi şu anda bu hava sahasında tutmak zorundayız.”
Starship uzay aracının hala uzaya tırmanırken patlaması sonucu oluşan kaza, Cuma günü FAA'nın şimdiye kadar yapılmış en büyük ve en güçlü roket olan SpaceX'in Starship'inin tüm fırlatmalarını durdurmasına neden oldu.
Olay, hem sayısı hızla artan ticari uzay fırlatmalarının güvenliği hem de en azından hava trafiğinde neden oldukları aksama konusunda yeni soruları gündeme getiriyor.
Bu aynı zamanda Elon Musk'un Trump yönetimindeki yeni rolünün getireceği çatışmaları da vurgulayan son olay. FAA da dahil olmak üzere devlet kurumlarına değişiklik ve muhtemelen bütçe kesintileri önermekle görevlendirilecek. Bu gerginlikler Cuma günü açıklanana benzer soruşturmaları engelleyebilir.
Bay Trump'ın göreve başlama törenine katılmak üzere Washington'a gitmeye hazırlanan Bay Musk, Perşembe akşamı SpaceX'in patlamayla ilgili soruları hızla çözeceğine ve test uçuşlarına devam edeceğine olan güvenini dile getirdi.
Bay Musk, sosyal medya sayfası X'te şunları yazdı: “Şu ana kadar bir sonraki lansmanın gelecek aydan sonraya ertelenmesini öneren hiçbir şey yok.”
Bay Musk ayrıca Turks ve Caicos Adaları'na enkaz düştüğünde meydana gelen patlamanın yarattığı manzarayla da alay etti. “Başarı belirsizdir ama eğlence garantidir!” Dünya'ya düşen ateşli enkazın videosu.
Patlama, uzay aracının gelecekteki görevlerde aya giden kargoları ve hatta astronotları taşımak için tasarlanan ikinci aşamasının, alttaki Süper Ağır iticiden ayrılmasından ve Dünya'dan 90 mil yukarıda, saatte yaklaşık 13.250 mil hızla seyahat etmesinden sonra meydana geldi.
SpaceX'in gemi izleme bilgilerine göre uzay aracı, yörüngeye yolculuğunu tamamlamak için zaten kendi roketlerini ateşlemişti. Bu, patlama anında ağırlığının 100 tonun biraz üzerinde olduğunu gösteriyor; bu, uzay aracının yakıtsız yaklaşık kütlesidir.
SpaceX ve FAA yetkilileri, Haberler'ın patlamanın ve düşen enkazın uçaklara veya yerdeki insanlara yönelik potansiyel bir tehdit oluşturup oluşturmadığına ilişkin yazılı ve röportaj sorularına Cuma günü yanıt vermedi. Kazada uzay aracının ne kadarının yanmış olabileceği belli değil.
Ajans herhangi bir yaralanma raporu olmadığını belirtirken, Turks ve Caicos Adaları'ndaki maddi hasar raporlarını araştırıyor. Ayrıca düşen enkazdan uzak bir alanda beklemek zorunda kalan birçok uçağın, yakıt yetersizliği nedeniyle başka havalimanlarına yönlendirilmek zorunda kaldığı da belirtildi.
SpaceX, bu yedinci Starship test uçuşuyla ilgili yaptığı açıklamada, ilk verilerin, uzay aracının arkasında bir yangın çıktığını, bunun da aracın patlamasına ve enkazın SpaceX ve FAA'nın halihazırda tehlikelere maruz kaldığını belirlediği bir alana düşmesine neden olduğunu gösterdiğini söyledi. çok.
Güney Teksas'ta, Meksika Körfezi'nin kıyısındaki fırlatma sahasına yakın bir yerde, fırlatma sırasında tüm uçuşlar zaten yasaklanmıştı. Uzay aracı patladığında, ticari uçakların irtifasından yaklaşık 10 kat daha yüksekti; bu, kalan enkaz yaklaşmadan önce bölgedeki tüm uçakları mesafelerini korumaları konusunda uyarmak için zaman olması gerektiği anlamına geliyordu.
Kazanın araştırılmasından SpaceX sorumlu olacak, ancak kaza FAA tarafından denetlenecek ve bu da SpaceX'in kazanın bir güvenlik riski oluşturmadığını belgelemesi halinde soruşturma tamamlanmadan önce test uçuşlarına devam etmesine izin verebilecek.
Bay Musk daha önce ajansın Starship fırlatma lisanslarını onaylamasının ne kadar uzun sürdüğü konusunda hayal kırıklığını dile getirmişti. Artık, Hükümet Verimliliği Bakanlığı adlı bir danışma grubunun eş başkanlığını yaptığı ve federal harcamaları ve düzenlemeleri değerlendirme yetkisine sahip olduğu için Trump yönetiminin önde gelen bir üyesi olacak.
America Enterprise Institute'un eski uzay endüstrisi yöneticisi Todd Harrison, “Bu yeni yönetim bu incelemeyi daha hızlı tamamlayabilir” dedi.
FAA'daki bazı kişilerin, gelecekteki Starship test uçuşlarının zamanlaması veya uçuş yolunun daha büyük bir kısmı boyunca uçuşlara daha geniş kısıtlamalar getirilmesiyle ilgili olarak SpaceX'e yeni gereksinimler getirebileceğini beklediğini de sözlerine ekledi.
Uydu endüstrisi danışmanı Tim Farrar, olayın, ABD'nin hem uzay savaşı yeteneklerini geliştiren Pentagon hem de SpaceX ve Amazon gibi büyük ticari şirketler için uzay fırlatmalarını genişletirken karşılaşacağı zorlukların altını çizdiğini söyledi. Yörüngeden küresel geniş bant internet erişimi oluşturmak için binlerce uydudan oluşan takımyıldızlar.
Bay Farrar, “Bu fırlatmaların hızını gerçekçi olarak ne kadar artırabilirsiniz?” dedi.
Geçen yıl ABD'den 145 fırlatma yörüngeye ulaştı; beş yıl öncesine kıyasla bu sayı yalnızca 21'di. Bu yörüngesel fırlatmaların olağanüstü 133'ü, şu anda dünyanın lider uzay şirketi olan SpaceX tarafından gerçekleştirildi. Bu, dünya çapındaki fırlatmaları izleyen astrofizikçi Jonathan McDowell'in verilerine göre.
SpaceX'in bu fırlatmalarının çoğu, Pentagon'un Starlink iletişim uydularını ve yüklerini konuşlandıran Falcon 9 roketiyle gerçekleşti ve Cuma günkü FAA emrinden etkilenmedi.
Jeff Bezos'un kurduğu fırlatma aracı Blue Origin, perşembe günü kendi roket testini gerçekleştirerek New Glenn adlı uzay aracıyla ilk kez yörüngeye ulaştı. Ancak kısmen o sırada havada daha az uçak olduğu için Florida Cape Canaveral'dan sabah 2:03'te havalandı.
Fırlatma sıklığındaki artış, bu ay gazetecilere, SpaceX Falcon 9'dan gelen enkaz nedeniyle Johannesburg ile Sidney arasındaki birkaç uçuşu son dakikada ertelemek zorunda kaldığını söyleyen Avustralya merkezli havayolu Qantas da dahil olmak üzere Perşembe gününden önce havayollarından şikayetlere yol açmıştı. roketler.
Qantas yöneticisi yaptığı açıklamada, “Programımızda önceden değişiklik yapmaya çalışsak da, son lansmanların zamanlaması ertelendi, bu da kalkışa yakın bazı uçuşları ertelemek zorunda kalmamıza neden oldu.” dedi.
Airlines for America sözcüsü Hannah Walden, ticari havayollarının bu konuyu yakından takip ettiğini söyledi.
Bir açıklamada, “Güvenlik ABD havayolları için en önemli önceliktir ve uzaya fırlatma sayısı arttıkça tüm uçuşların güvenliğini sağlamaya kararlıyız” dedi. “ABD hava sahasının tüm kullanıcılar için güvenli kalmasını sağlamak için sürekli olarak federal hükümet ve ticari alan paydaşlarıyla birlikte çalışıyor ve koordineli çalışıyoruz.”
Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi'nin Biden dönemi direktörü Bill Nelson, test uçuşunu övdü. Uzay ajansının, astronotları aya iki kez indirmek için Starship'i kullanma konusunda SpaceX ile 4 milyar dolardan fazla değeri olan sözleşmeleri var.
Perşembe akşamı Bay Musk'ın X platformunda “Uzay yolculuğu kolay değil” diye yazdı. “Bu rutinden başka bir şey değil. Bu yüzden bu testler çok önemli; her biri bizi Ay'a ve Mars'a olan yolculuğumuza daha da yaklaştırıyor.”
Mark Walker raporlamaya katkıda bulundu.