Perşembe sabahı, ABD'deki çoğu insanın uyuduğu bir zamanda Jeff Bezos'un uzay şirketi ilk roketini yörüngeye gönderdi.
Doğu saatine göre sabaha karşı 2:03'te, New Glenn adlı 320 metrelik bir roketin tabanındaki yedi güçlü motor ateşlendi. Alevler Florida'daki Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonu'nda geceyi aydınlattı. İlk başta zar zor hareket eden roket yukarı doğru hareket etti ve ardından roketin metan yakıtının yanmasının rengi olan mavi renkte parlayarak Atlantik Okyanusu üzerinde bir yay çizerek hızlandı.
On üç dakika sonra New Glenn'in ikinci aşaması yörüngeye ulaştı.
Fırlatma, Bay Bezos'un roket şirketi Blue Origin için büyük bir başarıydı. Bu, şirketin son yıllarda küresel uzay endüstrisine hakim olan Elon Musk'un SpaceX'ine kıyasla çok yavaş olduğunu söyleyen eleştirmenleri yatıştırmalı. New Glenn, ticari sözleşmelerin yanı sıra NASA ve Savunma Bakanlığı'ndan fırlatma sözleşmeleri kazanarak Bay Musk'un şirketine güvenilir bir rakip olduğunu kanıtlayabilir.
Ancak en azından bir an için dünyanın en zengin iki insanı birbirlerine sıcak bir şekilde tezahürat yaptı.
Bay Musk, sahibi olduğu sosyal medya sitesi X'e “İlk denemede yörüngeye ulaştığınız için tebrikler!” diye yazdı.
“Çok teşekkür ederim!” Bay Bezos yanıt verdi.
Bay Bezos bir dizi resim ve video yayınladı. Bay Musk, görüntülerden birine “Güzel” yorumunu yaptı.
Yukarıya doğru uçuş neredeyse kusursuz görünüyordu, ancak Blue Origin'in, Atlantik'teki bir mavnaya destek aşamasını indirme yönündeki nihai hedefi başarısız oldu. Planlandığı gibi, itici yavaşlamak için motorlarından üçünü çalıştırdı, ancak daha sonra veri akışı durdu, bu da iticinin kaybolduğunu gösteriyordu.
Blue Origin CEO'su Dave Limp yaptığı açıklamada, “Bugünden çok şey öğreneceğiz ve bu bahardaki bir sonraki lansmanımızda tekrar deneyeceğiz” dedi.
Bay Bezos yıllardır uzayda çalışan ve yaşayan milyonlarca insanın aya uzay gemileri göndermesi ve uzay istasyonları inşa etmesi gibi iddialı bir vizyondan bahsediyordu. Ancak şüpheciler, Blue Origin'in şirketin yaklaşık çeyrek yüzyıl önce, yani SpaceX'ten iki yıl önce kuruluşundan bu yana yörüngeye tek bir şey göndermediğine dikkat çekti.
Artık zamanı geldi.
Washington düşünce kuruluşu American Enterprise Institute'ta uzay politikası analisti olan Todd Harrison, “Bu fırlatmadan önce Blue Origin'in gerçekten teknik yeteneklere sahip olup olmadığından şüphe etmek için nedenler vardı” dedi. “Ve şimdi bunu yaptıklarını kanıtladılar.”
Daha önce Blue Origin, uzay turistlerini ve yörünge altı gezilerle ilgili bilimsel deneyleri uzayın kenarına göndererek onlara birkaç dakikalık havada kalma süresi sağlayan daha küçük New Shepard roketini fırlatmıştı. Bay Bezos, 2021'de New Shepard uçağına binen ilk yolcular arasındaydı.
Adını Dünya yörüngesine çıkan ilk Amerikalı NASA astronotu John Glenn'den alan New Glenn, New Shepard'ı gölgede bırakıyor. Aslında bir New Shepard, New Glenn'in burun konisindeki yük alanına sığabilir. Dünyanın etrafını dolaşacak hıza ulaşmak, New Shepard aracının başardığından çok daha karmaşık bir iştir.
Alexandria, Virginia'daki bir danışmanlık firması olan BryceTech'ten uzay analisti Phil Smith, “Birdenbire yeni bir güvenilirlik seviyesine ulaştınız” dedi.
Bay Bezos rokete ilişkin planlarını açıkladığında 2020 yılı sonuna kadar hazır olacağını söylemişti. NASA'nın Florida'daki Kennedy Uzay Merkezi'nin hemen dışında devasa bir Blue Origin roket fabrikası ortaya çıktı, ancak roketin kendisinden çok az iz vardı. Orijinal hedef tarih geldi ve geçti.
Blue Origin, Mars'ın atmosferinin ölçümlerini yapmak üzere geçen Ekim ayında ESCAPADE adlı bir NASA misyonunu başlatmak üzere seçildi. Ancak NASA, Blue Origin'in zamanında hazır olup olamayacağının belirsizleşmesi üzerine uzay aracının ilk uçuşunu iptal etti.
Bunun yerine, bu fırlatma, Dünya'nın yörüngesindeki uyduları hareket ettirebilen bir araç olan Mavi Halka'nın bir prototipini yörüngeye uçurdu. Bu uçuş için, Blue Origin'in “yol bulucu” olarak adlandırdığı prototip, roketin ikinci aşamasına bağlı kaldı ve iletişim, güç ve uçuş bilgisayarı sistemlerini test etti.
Blue Origin, gelecekte Blue Ring'in, Ay'a kadar uzanan ve orada çeşitli görevler gerçekleştirenler de dahil olmak üzere çok farklı yörüngeler arasında faydalı yükleri taşıyabileceğini söylüyor.
Blue Origin, Blue Ring prototipinin altı saatlik görev sırasında beklendiği gibi performans gösterdiğini söyledi.
Blue Origin, başarı açısından hâlâ SpaceX'in çok gerisinde; Bay Musk'un şirketi geçen yıl 100'den fazla fırlatma gerçekleştirdi. Ancak New Glenn, şu anda fırlatma aracı endüstrisine hakim olan SpaceX'in Falcon 9 ve Falcon Heavy roketleri için uzun zamandır beklenen rekabeti sağlayabilir.
Bay Harrison, “Bence asıl soru, fırlatma hızını ne kadar hızlı artırabilecekleridir” dedi.
Pazar günkü bir röportajda Bay Limp, Blue Origin'in New Glenn'in başarılı ilk lansmanından sonra baharda ikinci lansmanı hedeflediğini ve bu yıl altı ila sekiz lansman yapmayı hedeflediğini söyledi.
“Bizim için iyi bir yıl olacağını düşünüyorum” dedi.
Bay Limp, yanında oturan Bay Bezos'a atıfta bulunarak, “Jeff bizden daha fazlasını yapmamızı istiyor, bu yüzden zorluyoruz” diye ekledi.
Bay Bezos, “Bu çok gerçekçi” dedi.
Blue Origin'in sözleşmelerinden biri, Bay Bezos'un diğer şirketi Amazon ile, internet uydularından oluşan bir takımyıldız olan Kuiper Projesi için uydu fırlatmak üzere. SpaceX'in Starlink sistemi ile rekabet edecek.
Blue Origin yetkilileri bu yıl neyin fırlatılacağını henüz açıklamadı ancak lansmanlar arasında mürettebatsız bir Ay iniş aracı da yer alabilir. Blue Origin, birkaç yıl içinde NASA astronotlarını ay yüzeyine çıkaracak bir uzay aracı üzerinde çalışıyor.
Geçtiğimiz yıl CBS haber programı “60 Minutes” ile ilgili bir röportaj sırasında Blue Origin yetkilisi, şirketin 2025 yılında aya fırlatılması planlanan Blue Moon Mark 1 adında küçük bir aya iniş aracı geliştirdiğini açıkladı.
Bay Limp, bunun hâlâ plan olduğunu ve uzay aracının şu anda yapım aşamasında olduğunu söyledi.
Mark 1 iniş aracının ölçekli bir modeli, Florida'daki Blue Origin binasının lobisine hakimdir.
Bay Bezos, “Bu yıl başlamalı” dedi. “Bu sene işe yarayacağını düşünüyorum”
Doğu saatine göre sabaha karşı 2:03'te, New Glenn adlı 320 metrelik bir roketin tabanındaki yedi güçlü motor ateşlendi. Alevler Florida'daki Cape Canaveral Uzay Kuvvetleri İstasyonu'nda geceyi aydınlattı. İlk başta zar zor hareket eden roket yukarı doğru hareket etti ve ardından roketin metan yakıtının yanmasının rengi olan mavi renkte parlayarak Atlantik Okyanusu üzerinde bir yay çizerek hızlandı.
On üç dakika sonra New Glenn'in ikinci aşaması yörüngeye ulaştı.
Fırlatma, Bay Bezos'un roket şirketi Blue Origin için büyük bir başarıydı. Bu, şirketin son yıllarda küresel uzay endüstrisine hakim olan Elon Musk'un SpaceX'ine kıyasla çok yavaş olduğunu söyleyen eleştirmenleri yatıştırmalı. New Glenn, ticari sözleşmelerin yanı sıra NASA ve Savunma Bakanlığı'ndan fırlatma sözleşmeleri kazanarak Bay Musk'un şirketine güvenilir bir rakip olduğunu kanıtlayabilir.
Ancak en azından bir an için dünyanın en zengin iki insanı birbirlerine sıcak bir şekilde tezahürat yaptı.
Bay Musk, sahibi olduğu sosyal medya sitesi X'e “İlk denemede yörüngeye ulaştığınız için tebrikler!” diye yazdı.
“Çok teşekkür ederim!” Bay Bezos yanıt verdi.
Bay Bezos bir dizi resim ve video yayınladı. Bay Musk, görüntülerden birine “Güzel” yorumunu yaptı.
Yukarıya doğru uçuş neredeyse kusursuz görünüyordu, ancak Blue Origin'in, Atlantik'teki bir mavnaya destek aşamasını indirme yönündeki nihai hedefi başarısız oldu. Planlandığı gibi, itici yavaşlamak için motorlarından üçünü çalıştırdı, ancak daha sonra veri akışı durdu, bu da iticinin kaybolduğunu gösteriyordu.
Blue Origin CEO'su Dave Limp yaptığı açıklamada, “Bugünden çok şey öğreneceğiz ve bu bahardaki bir sonraki lansmanımızda tekrar deneyeceğiz” dedi.
Bay Bezos yıllardır uzayda çalışan ve yaşayan milyonlarca insanın aya uzay gemileri göndermesi ve uzay istasyonları inşa etmesi gibi iddialı bir vizyondan bahsediyordu. Ancak şüpheciler, Blue Origin'in şirketin yaklaşık çeyrek yüzyıl önce, yani SpaceX'ten iki yıl önce kuruluşundan bu yana yörüngeye tek bir şey göndermediğine dikkat çekti.
Artık zamanı geldi.
Washington düşünce kuruluşu American Enterprise Institute'ta uzay politikası analisti olan Todd Harrison, “Bu fırlatmadan önce Blue Origin'in gerçekten teknik yeteneklere sahip olup olmadığından şüphe etmek için nedenler vardı” dedi. “Ve şimdi bunu yaptıklarını kanıtladılar.”
Daha önce Blue Origin, uzay turistlerini ve yörünge altı gezilerle ilgili bilimsel deneyleri uzayın kenarına göndererek onlara birkaç dakikalık havada kalma süresi sağlayan daha küçük New Shepard roketini fırlatmıştı. Bay Bezos, 2021'de New Shepard uçağına binen ilk yolcular arasındaydı.
Adını Dünya yörüngesine çıkan ilk Amerikalı NASA astronotu John Glenn'den alan New Glenn, New Shepard'ı gölgede bırakıyor. Aslında bir New Shepard, New Glenn'in burun konisindeki yük alanına sığabilir. Dünyanın etrafını dolaşacak hıza ulaşmak, New Shepard aracının başardığından çok daha karmaşık bir iştir.
Alexandria, Virginia'daki bir danışmanlık firması olan BryceTech'ten uzay analisti Phil Smith, “Birdenbire yeni bir güvenilirlik seviyesine ulaştınız” dedi.
Bay Bezos rokete ilişkin planlarını açıkladığında 2020 yılı sonuna kadar hazır olacağını söylemişti. NASA'nın Florida'daki Kennedy Uzay Merkezi'nin hemen dışında devasa bir Blue Origin roket fabrikası ortaya çıktı, ancak roketin kendisinden çok az iz vardı. Orijinal hedef tarih geldi ve geçti.
Blue Origin, Mars'ın atmosferinin ölçümlerini yapmak üzere geçen Ekim ayında ESCAPADE adlı bir NASA misyonunu başlatmak üzere seçildi. Ancak NASA, Blue Origin'in zamanında hazır olup olamayacağının belirsizleşmesi üzerine uzay aracının ilk uçuşunu iptal etti.
Bunun yerine, bu fırlatma, Dünya'nın yörüngesindeki uyduları hareket ettirebilen bir araç olan Mavi Halka'nın bir prototipini yörüngeye uçurdu. Bu uçuş için, Blue Origin'in “yol bulucu” olarak adlandırdığı prototip, roketin ikinci aşamasına bağlı kaldı ve iletişim, güç ve uçuş bilgisayarı sistemlerini test etti.
Blue Origin, gelecekte Blue Ring'in, Ay'a kadar uzanan ve orada çeşitli görevler gerçekleştirenler de dahil olmak üzere çok farklı yörüngeler arasında faydalı yükleri taşıyabileceğini söylüyor.
Blue Origin, Blue Ring prototipinin altı saatlik görev sırasında beklendiği gibi performans gösterdiğini söyledi.
Blue Origin, başarı açısından hâlâ SpaceX'in çok gerisinde; Bay Musk'un şirketi geçen yıl 100'den fazla fırlatma gerçekleştirdi. Ancak New Glenn, şu anda fırlatma aracı endüstrisine hakim olan SpaceX'in Falcon 9 ve Falcon Heavy roketleri için uzun zamandır beklenen rekabeti sağlayabilir.
Bay Harrison, “Bence asıl soru, fırlatma hızını ne kadar hızlı artırabilecekleridir” dedi.
Pazar günkü bir röportajda Bay Limp, Blue Origin'in New Glenn'in başarılı ilk lansmanından sonra baharda ikinci lansmanı hedeflediğini ve bu yıl altı ila sekiz lansman yapmayı hedeflediğini söyledi.
“Bizim için iyi bir yıl olacağını düşünüyorum” dedi.
Bay Limp, yanında oturan Bay Bezos'a atıfta bulunarak, “Jeff bizden daha fazlasını yapmamızı istiyor, bu yüzden zorluyoruz” diye ekledi.
Bay Bezos, “Bu çok gerçekçi” dedi.
Blue Origin'in sözleşmelerinden biri, Bay Bezos'un diğer şirketi Amazon ile, internet uydularından oluşan bir takımyıldız olan Kuiper Projesi için uydu fırlatmak üzere. SpaceX'in Starlink sistemi ile rekabet edecek.
Blue Origin yetkilileri bu yıl neyin fırlatılacağını henüz açıklamadı ancak lansmanlar arasında mürettebatsız bir Ay iniş aracı da yer alabilir. Blue Origin, birkaç yıl içinde NASA astronotlarını ay yüzeyine çıkaracak bir uzay aracı üzerinde çalışıyor.
Geçtiğimiz yıl CBS haber programı “60 Minutes” ile ilgili bir röportaj sırasında Blue Origin yetkilisi, şirketin 2025 yılında aya fırlatılması planlanan Blue Moon Mark 1 adında küçük bir aya iniş aracı geliştirdiğini açıkladı.
Bay Limp, bunun hâlâ plan olduğunu ve uzay aracının şu anda yapım aşamasında olduğunu söyledi.
Mark 1 iniş aracının ölçekli bir modeli, Florida'daki Blue Origin binasının lobisine hakimdir.
Bay Bezos, “Bu yıl başlamalı” dedi. “Bu sene işe yarayacağını düşünüyorum”