Çarşamba sabahı erken saatlerde bir uzay uçuşu gerçekleştirildi; bir roket fırlatma fiyatına iki ay görevi.
Bir SpaceX Falcon 9, NASA'nın Florida'daki Kennedy Uzay Merkezi'nden Doğu saatiyle 1:11'de havalandı ve Firefly Aerospace, Austin, Texas tarafından inşa edilen Blue Ghost iniş aracını ve Japonya'dan Ispace tarafından inşa edilen Resilience iniş aracını taşıdı.
Neden iki ay iniş aracı bir roketi paylaştı?
Bu, Firefly veya Ispace tarafından planlanan bir şey değil, SpaceX'in rastgele planlamasının sonucuydu.
Firefly, Blue Ghost iniş aracını aya göndermek için bir Falcon 9 fırlatma aracı satın almıştı. Aynı zamanda görev masraflarından tasarruf etmek için Ispace, SpaceX'ten aya yolculuk talebinde bulunmuştu. Bunun Mavi Hayalet'in yolculuğu olduğu ortaya çıktı.
SpaceX'in NASA bilim misyonları direktörü Julianna Scheiman Salı günü düzenlediği basın toplantısında, “Bir araya getirmek çocuk oyuncağıydı” dedi.
Falcon 9 roketi yörüngeye ulaştıktan sonra, ikinci aşama bir dakikalığına tekrar ateşlendi, böylece Blue Ghost, kalkıştan yaklaşık bir saat sonra Dünya çevresinde eliptik bir yörüngeye yerleşebilecekti. Fırlatmadan yaklaşık 1,5 saat sonra roket aşaması, yörüngeyi Resilience konuşlandırmasına göre ayarlamak için yalnızca bir saniyeliğine tekrar ateşlendi.
Çarşamba sabahı Firefly ve Ispace, uzay araçlarının başarıyla fırlatıldığını, Dünya'daki yer istasyonlarıyla iletişim kurduğunu ve beklendiği gibi çalıştığını duyurdu.
Ateşböceği ve Mavi Hayalet nedir?
Firefly Aerospace, son yıllarda ortaya çıkan yeni uzay şirketlerinden biridir. Birkaç kez Alpha adlı küçük bir roket geliştirip fırlattı. 2023'te Firefly, Amerika Birleşik Devletleri Uzay Kuvvetleri için bir yükü birkaç gün içinde hazırlayıp fırlatabileceğini gösterdi; bu, Savunma Bakanlığı'nın saldırı altındaki uyduları hızlı bir şekilde değiştirmek için geliştirmek istediği bir yetenek.
Adını bir ateş böceği türünden alan Blue Ghost, Firefly'ın bilimsel aletleri ve diğer yükleri ay yüzeyine ulaştırmak için geliştirdiği robotik bir iniş aracıdır.
Bu görevin hedefi, eski bir asteroit çarpması sonucu oluşan 345 mil genişliğindeki bir kraterin doldurulup sertleşmesiyle oluşan lavlardan oluşan düz bir ova olan Mare Crisium'dur. Mare Crisium, Ay'ın Dünya'ya bakan tarafının kuzeydoğu çeyreğinde yer alır.
NASA, Firefly'a ay yüzeyine 10 faydalı yük ulaştırması durumunda 101,5 milyon dolar ödeyecek; tamamen başarılı olmazsa biraz daha az ödeyecek. NASA'nın yükleri arasında Ay'ın iç kısmından yüzeye doğru ısı akışını ölçmek için bir matkap, cam ve radyatör yüzeylerini temizlemek için bir elektrodinamik toz kalkanı ve bir X-ışını kamerası yer alıyor.
İniş aracı, iniş alanında karanlık çökünceye kadar yaklaşık 14 gün (bir ay günü uzunluğu) boyunca çalışacak.
ispace ve esneklik nedir?
Bu, Ispace'in ay yüzeyine ticari iniş aracı yerleştirmeye yönelik ikinci girişimi. Hakuto-R Mission 1 iniş aracı ayın uzak tarafındaki Atlas Krateri yakınına inmeye çalıştı. Ancak iniş yazılımı, çevredeki araziden üç mil yüksekte bulunan krater kenarının üzerinden uçarken kafası karışmıştı. Uzay aracı, indiğini zannettikten sonra Dünya'nın çok üzerinde havada asılı kaldı, ardından yakıtı bitince düştü.
Hakuto-R Mission 2 iniş aracı olarak da bilinen Resilience, esas olarak Mission 1 uzay aracıyla aynı tasarıma sahip ancak farklı yüklere sahip. Ispace yetkilileri, 2023'teki kazaya yol açan hataların giderildiğinden emin olduklarını söyledi.
Resilience'ın yükleri arasında, Japonya'daki Takasago Thermal Engineering Company'nin hidrojen ve oksijen moleküllerini ayıran bir su elektrolizörü deneyi ve Ispace'in Avrupa'daki yan kuruluşu tarafından tasarlanıp üretilen Tenacious adlı küçük bir gezici yer alıyor.
Bu bir NASA görevi olmasa da, iki toprak örneği toplayacak (biri gezici tarafından alınacak, diğeri ise iniş alanlarında biriken toprak) ve bunları her biri 5.000 dolara ajansa satacak.
Numuneler ayda kaldığı için işlemlerin bilimsel bir değeri yok. Bunun yerine, Amerika Birleşik Devletleri hükümetinin, Dünya üzerindeki hiçbir ulusun 1967 Uzay Anlaşması kapsamında ay veya güneş sisteminin diğer kısımları üzerinde egemenlik iddiasında bulunamayacağı, ancak ulusların ve şirketlerin bundan faydalanabilecekleri ve bundan faydalanabilecekleri yönündeki pozisyonunu güçlendirmeye yardımcı olmayı amaçlıyorlar. Aydan sahipler.
Resilience ve Tenacious da sırasıyla bir ay gününde ve 14 Dünya gününde çalışacak şekilde tasarlandı.
Ay'a ilk hangi görev ulaşacak?
Blue Ghost'un 2 Mart'ta aya ulaşan ilk araç olması bekleniyor. Şirket, aya doğru dört günlük bir yolculuğa çıkmadan önce güç verip uzay aracının sistemlerini kontrol ederken, ilk 25 gün boyunca Dünya yörüngesinde kalacak. Daha sonra, fırlatıldıktan 45 gün sonra iniş girişiminde bulunmadan önce 16 gün boyunca ayın etrafında dönecek.
Resilience, daha az enerji ve yakıt kullanan daha uzun, dolambaçlı bir yol izleyecek ve yörüngenin en uzak noktası Ay'ın ötesine uzanana kadar eliptik yörüngesini kademeli olarak genişletecek. Falcon 9'un ikincil yükü olarak, pozisyona girebilmek ve ay yörüngesine yerleştirilebilmek için bir ay uçuşu gerçekleştirmesi gerekiyor.
Aracın, lansmanından yaklaşık dört ila beş ay sonra Mare Frigoris adlı ovaya inmesi bekleniyor.
Hem Blue Ghost hem de Resilience, Houston merkezli Intuitive Machines'in Şubat sonuna kadar fırlatılması planlanmayan bir uzay aracı tarafından yenilebilir. Daha geç fırlatılmasına rağmen, aya doğrudan ve daha hızlı bir yol izleyecek.
Sezgisel Makineler, NASA sponsorluğundaki bir gezinin parçası olarak geçen yıl aya ilk inen Odysseus'u yerleştirdi. Devrilmesine rağmen yine de Dünya ile başarılı bir şekilde temas kurmayı başardı.
Özel şirketler neden aya iniyor?
NASA, özel şirketlerle sözleşme yaparak deneyler yapmak ve yeni teknolojileri test etmek için daha düşük maliyetle aya daha fazla ekipman göndermeyi umuyor. Ticari Ay Yük Hizmetleri (CLPS) programının ikinci hedefi, orada başka türlü gelişemeyecek bir ticari endüstriyi teşvik etmektir.
NASA yetkilileri bu süreçte başarısızlıkların yaşanmasını bekliyor ve bunların bazıları zaten gerçekleşti. Pittsburgh merkezli Astrobotic Technology'nin ilk CLPS misyonu, fırlatıldıktan kısa bir süre sonra feci bir itiş arızası yaşadı ve asla aya yaklaşamadı. İkinci CLPS görevi sırasında ikinci Sezgisel Makine iniş aracının devrilmesi, gemideki bilim araçlarının ölçmek için gönderildikleri verileri toplamasını engelledi.
Ispace'in Amerika'daki yan kuruluşu, gelecek yıl başlatılması planlanan bir CLPS görevi için Cambridge, Massachusetts'teki Draper Laboratuvarı ile işbirliği yapıyor.
Bir SpaceX Falcon 9, NASA'nın Florida'daki Kennedy Uzay Merkezi'nden Doğu saatiyle 1:11'de havalandı ve Firefly Aerospace, Austin, Texas tarafından inşa edilen Blue Ghost iniş aracını ve Japonya'dan Ispace tarafından inşa edilen Resilience iniş aracını taşıdı.
Neden iki ay iniş aracı bir roketi paylaştı?
Bu, Firefly veya Ispace tarafından planlanan bir şey değil, SpaceX'in rastgele planlamasının sonucuydu.
Firefly, Blue Ghost iniş aracını aya göndermek için bir Falcon 9 fırlatma aracı satın almıştı. Aynı zamanda görev masraflarından tasarruf etmek için Ispace, SpaceX'ten aya yolculuk talebinde bulunmuştu. Bunun Mavi Hayalet'in yolculuğu olduğu ortaya çıktı.
SpaceX'in NASA bilim misyonları direktörü Julianna Scheiman Salı günü düzenlediği basın toplantısında, “Bir araya getirmek çocuk oyuncağıydı” dedi.
Falcon 9 roketi yörüngeye ulaştıktan sonra, ikinci aşama bir dakikalığına tekrar ateşlendi, böylece Blue Ghost, kalkıştan yaklaşık bir saat sonra Dünya çevresinde eliptik bir yörüngeye yerleşebilecekti. Fırlatmadan yaklaşık 1,5 saat sonra roket aşaması, yörüngeyi Resilience konuşlandırmasına göre ayarlamak için yalnızca bir saniyeliğine tekrar ateşlendi.
Çarşamba sabahı Firefly ve Ispace, uzay araçlarının başarıyla fırlatıldığını, Dünya'daki yer istasyonlarıyla iletişim kurduğunu ve beklendiği gibi çalıştığını duyurdu.
Ateşböceği ve Mavi Hayalet nedir?
Firefly Aerospace, son yıllarda ortaya çıkan yeni uzay şirketlerinden biridir. Birkaç kez Alpha adlı küçük bir roket geliştirip fırlattı. 2023'te Firefly, Amerika Birleşik Devletleri Uzay Kuvvetleri için bir yükü birkaç gün içinde hazırlayıp fırlatabileceğini gösterdi; bu, Savunma Bakanlığı'nın saldırı altındaki uyduları hızlı bir şekilde değiştirmek için geliştirmek istediği bir yetenek.
Adını bir ateş böceği türünden alan Blue Ghost, Firefly'ın bilimsel aletleri ve diğer yükleri ay yüzeyine ulaştırmak için geliştirdiği robotik bir iniş aracıdır.
Bu görevin hedefi, eski bir asteroit çarpması sonucu oluşan 345 mil genişliğindeki bir kraterin doldurulup sertleşmesiyle oluşan lavlardan oluşan düz bir ova olan Mare Crisium'dur. Mare Crisium, Ay'ın Dünya'ya bakan tarafının kuzeydoğu çeyreğinde yer alır.
NASA, Firefly'a ay yüzeyine 10 faydalı yük ulaştırması durumunda 101,5 milyon dolar ödeyecek; tamamen başarılı olmazsa biraz daha az ödeyecek. NASA'nın yükleri arasında Ay'ın iç kısmından yüzeye doğru ısı akışını ölçmek için bir matkap, cam ve radyatör yüzeylerini temizlemek için bir elektrodinamik toz kalkanı ve bir X-ışını kamerası yer alıyor.
İniş aracı, iniş alanında karanlık çökünceye kadar yaklaşık 14 gün (bir ay günü uzunluğu) boyunca çalışacak.
ispace ve esneklik nedir?
Bu, Ispace'in ay yüzeyine ticari iniş aracı yerleştirmeye yönelik ikinci girişimi. Hakuto-R Mission 1 iniş aracı ayın uzak tarafındaki Atlas Krateri yakınına inmeye çalıştı. Ancak iniş yazılımı, çevredeki araziden üç mil yüksekte bulunan krater kenarının üzerinden uçarken kafası karışmıştı. Uzay aracı, indiğini zannettikten sonra Dünya'nın çok üzerinde havada asılı kaldı, ardından yakıtı bitince düştü.
Hakuto-R Mission 2 iniş aracı olarak da bilinen Resilience, esas olarak Mission 1 uzay aracıyla aynı tasarıma sahip ancak farklı yüklere sahip. Ispace yetkilileri, 2023'teki kazaya yol açan hataların giderildiğinden emin olduklarını söyledi.
Resilience'ın yükleri arasında, Japonya'daki Takasago Thermal Engineering Company'nin hidrojen ve oksijen moleküllerini ayıran bir su elektrolizörü deneyi ve Ispace'in Avrupa'daki yan kuruluşu tarafından tasarlanıp üretilen Tenacious adlı küçük bir gezici yer alıyor.
Bu bir NASA görevi olmasa da, iki toprak örneği toplayacak (biri gezici tarafından alınacak, diğeri ise iniş alanlarında biriken toprak) ve bunları her biri 5.000 dolara ajansa satacak.
Numuneler ayda kaldığı için işlemlerin bilimsel bir değeri yok. Bunun yerine, Amerika Birleşik Devletleri hükümetinin, Dünya üzerindeki hiçbir ulusun 1967 Uzay Anlaşması kapsamında ay veya güneş sisteminin diğer kısımları üzerinde egemenlik iddiasında bulunamayacağı, ancak ulusların ve şirketlerin bundan faydalanabilecekleri ve bundan faydalanabilecekleri yönündeki pozisyonunu güçlendirmeye yardımcı olmayı amaçlıyorlar. Aydan sahipler.
Resilience ve Tenacious da sırasıyla bir ay gününde ve 14 Dünya gününde çalışacak şekilde tasarlandı.
Ay'a ilk hangi görev ulaşacak?
Blue Ghost'un 2 Mart'ta aya ulaşan ilk araç olması bekleniyor. Şirket, aya doğru dört günlük bir yolculuğa çıkmadan önce güç verip uzay aracının sistemlerini kontrol ederken, ilk 25 gün boyunca Dünya yörüngesinde kalacak. Daha sonra, fırlatıldıktan 45 gün sonra iniş girişiminde bulunmadan önce 16 gün boyunca ayın etrafında dönecek.
Resilience, daha az enerji ve yakıt kullanan daha uzun, dolambaçlı bir yol izleyecek ve yörüngenin en uzak noktası Ay'ın ötesine uzanana kadar eliptik yörüngesini kademeli olarak genişletecek. Falcon 9'un ikincil yükü olarak, pozisyona girebilmek ve ay yörüngesine yerleştirilebilmek için bir ay uçuşu gerçekleştirmesi gerekiyor.
Aracın, lansmanından yaklaşık dört ila beş ay sonra Mare Frigoris adlı ovaya inmesi bekleniyor.
Hem Blue Ghost hem de Resilience, Houston merkezli Intuitive Machines'in Şubat sonuna kadar fırlatılması planlanmayan bir uzay aracı tarafından yenilebilir. Daha geç fırlatılmasına rağmen, aya doğrudan ve daha hızlı bir yol izleyecek.
Sezgisel Makineler, NASA sponsorluğundaki bir gezinin parçası olarak geçen yıl aya ilk inen Odysseus'u yerleştirdi. Devrilmesine rağmen yine de Dünya ile başarılı bir şekilde temas kurmayı başardı.
Özel şirketler neden aya iniyor?
NASA, özel şirketlerle sözleşme yaparak deneyler yapmak ve yeni teknolojileri test etmek için daha düşük maliyetle aya daha fazla ekipman göndermeyi umuyor. Ticari Ay Yük Hizmetleri (CLPS) programının ikinci hedefi, orada başka türlü gelişemeyecek bir ticari endüstriyi teşvik etmektir.
NASA yetkilileri bu süreçte başarısızlıkların yaşanmasını bekliyor ve bunların bazıları zaten gerçekleşti. Pittsburgh merkezli Astrobotic Technology'nin ilk CLPS misyonu, fırlatıldıktan kısa bir süre sonra feci bir itiş arızası yaşadı ve asla aya yaklaşamadı. İkinci CLPS görevi sırasında ikinci Sezgisel Makine iniş aracının devrilmesi, gemideki bilim araçlarının ölçmek için gönderildikleri verileri toplamasını engelledi.
Ispace'in Amerika'daki yan kuruluşu, gelecek yıl başlatılması planlanan bir CLPS görevi için Cambridge, Massachusetts'teki Draper Laboratuvarı ile işbirliği yapıyor.