SpaceX’in “çabuk başarısız ol, daha hızlı öğren” zihniyeti, şirketin bir test uçuşunda her şeyin yolunda gitmesini beklemediği anlamına geliyor.
Ancak bazen başarısızlık, neyin yanlış gidebileceğini düşünmekten daha moral verici olabilir.
SpaceX’in kurucusu ve CEO’su Elon Musk Haziran ayında şöyle demişti: “Fırlattığınızda, fırlatmadan önce bilemeyeceğiniz bilinmeyenleri çözmeye çalışırsınız.” sesli tartışma Twitter’da artık X olarak yeniden adlandırıldı.
“Ya da en azından” dedi Bay Musk, “bilecek kadar akıllı değiliz.”
İlk bakışta, Cumartesi günü fırlatma rampasındaki Starship roketi, Nisan ayında fırlatılan devasa aracın aynısı gibi görünüyor. O değil.
Musk, “Son Starship uçuşuyla bu uçuş arasında gerçekten çok büyük değişiklikler oldu” dedi. “Binden fazla.”
En büyük değişiklik “sıcak sahneleme” olarak adlandırılan değişikliktir.
SpaceX’in Falcon 9’u da dahil olmak üzere mevcut Amerikan roketlerinin motorları, fırlatma aracı çarpmadan hemen önce kapatılıyor. Roket, güçlendirici üst kademeden ayrılmadan önce rölantide kalıyor ve ancak bundan sonra ikinci kademe motoru ateşleniyor.
Sıcak aşamalandırma sırasında, Starship’in üst aşama motorları, güçlendirici hala bağlıyken ve bazı güçlendirici motorlar hala ateş ederken ateşlenir. Bay Musk, Rus roketlerinde yaygın olarak kullanılan sıcak sahnelemenin Starship’in performansını yüzde 10 artırabileceğini söyledi.
Musk, sıcak sahnelemenin “aynı zamanda güçlendiricinin patlamasına da yol açtığını” söyledi. Bu nedenle güçlendiricinin tepesine onu korumak için bir kalkan eklendi ve kademelerin arasına havalandırma delikleri olan silindirik bir segment eklendi. Havalandırma delikleri, üst kademe motorlarından gelen sıcak gazların uzaya akmasını sağlar.
Diğer değişikliklerin çoğu, Nisan uçuşu sırasında ters giden şeyleri düzeltiyor. Federal Havacılık İdaresi, SpaceX’in yeni bir fırlatma lisansı verilmeden önce yapması gerektiğini söylediği 63 düzeltici eylemi özetledi.
SpaceX, rokette yakıt sızıntılarını ve yangınları önlemek için tasarım değişiklikleri yaptı ve uzay aracını yok etmesi çok uzun süren uçuş iptal sistemi de dahil olmak üzere güvenlik sistemlerini geliştirdi.
SpaceX, motorlardan birini devre dışı bırakan bir patlamanın komşu motorlara da zarar verme ihtimalini azaltmak için motorların arasına koruyucu kalkanlar ekledi.
Bay Musk, Nisan ayında Twitter’da yapılan sesli bir tartışma sırasında “33 motordan birini kaybederseniz, bu yüzde 3’lük bir itme gücü kaybı anlamına gelir” dedi. “Önemli bir şey değil. Ancak motor iyi yalıtılmamışsa ve motor arızası diğer motorları veya sahnenin parçalarını etkileyebiliyorsa, o zaman tasarım son derece güvenilmezdir.”
Roket motorlarının alttaki betonu tahrip etmesini ve bir enkaz ve toz bulutu oluşturmasını önlemek için SpaceX, fırlatma rampasına, üst panelde delikler bulunan iki panelden oluşan bir yapı ekledi. Bay Musk, “Temel olarak yukarıya bakan devasa, süper güçlü çelik bir duş başlığı” dedi.
Bu sistemden yukarıya doğru püskürtülen yüzbinlerce galon su bir yastık görevi görerek roket motorlarının ısısını ve gücünü emerek çeliği ve betonu korur.
Tüm değişikliklere rağmen yine de bir şeyler ters gidebilir. Bay Musk, ikinci uçuşun muhtemelen sorun yaratacak kısmının sıcak sahneleme olduğunu söyledi. Ancak sürprizlere her zaman yer vardır.
Musk, “Henüz yörüngeye ulaşmadığımız için en önemli şeyin ne olduğunu tam olarak bilmiyoruz” dedi. “Ne olduğunu bilseydik, aslında fırlatmadan önce düzeltirdik.”
Ancak bazen başarısızlık, neyin yanlış gidebileceğini düşünmekten daha moral verici olabilir.
SpaceX’in kurucusu ve CEO’su Elon Musk Haziran ayında şöyle demişti: “Fırlattığınızda, fırlatmadan önce bilemeyeceğiniz bilinmeyenleri çözmeye çalışırsınız.” sesli tartışma Twitter’da artık X olarak yeniden adlandırıldı.
“Ya da en azından” dedi Bay Musk, “bilecek kadar akıllı değiliz.”
İlk bakışta, Cumartesi günü fırlatma rampasındaki Starship roketi, Nisan ayında fırlatılan devasa aracın aynısı gibi görünüyor. O değil.
Musk, “Son Starship uçuşuyla bu uçuş arasında gerçekten çok büyük değişiklikler oldu” dedi. “Binden fazla.”
En büyük değişiklik “sıcak sahneleme” olarak adlandırılan değişikliktir.
SpaceX’in Falcon 9’u da dahil olmak üzere mevcut Amerikan roketlerinin motorları, fırlatma aracı çarpmadan hemen önce kapatılıyor. Roket, güçlendirici üst kademeden ayrılmadan önce rölantide kalıyor ve ancak bundan sonra ikinci kademe motoru ateşleniyor.
Sıcak aşamalandırma sırasında, Starship’in üst aşama motorları, güçlendirici hala bağlıyken ve bazı güçlendirici motorlar hala ateş ederken ateşlenir. Bay Musk, Rus roketlerinde yaygın olarak kullanılan sıcak sahnelemenin Starship’in performansını yüzde 10 artırabileceğini söyledi.
Musk, sıcak sahnelemenin “aynı zamanda güçlendiricinin patlamasına da yol açtığını” söyledi. Bu nedenle güçlendiricinin tepesine onu korumak için bir kalkan eklendi ve kademelerin arasına havalandırma delikleri olan silindirik bir segment eklendi. Havalandırma delikleri, üst kademe motorlarından gelen sıcak gazların uzaya akmasını sağlar.
Diğer değişikliklerin çoğu, Nisan uçuşu sırasında ters giden şeyleri düzeltiyor. Federal Havacılık İdaresi, SpaceX’in yeni bir fırlatma lisansı verilmeden önce yapması gerektiğini söylediği 63 düzeltici eylemi özetledi.
SpaceX, rokette yakıt sızıntılarını ve yangınları önlemek için tasarım değişiklikleri yaptı ve uzay aracını yok etmesi çok uzun süren uçuş iptal sistemi de dahil olmak üzere güvenlik sistemlerini geliştirdi.
SpaceX, motorlardan birini devre dışı bırakan bir patlamanın komşu motorlara da zarar verme ihtimalini azaltmak için motorların arasına koruyucu kalkanlar ekledi.
Bay Musk, Nisan ayında Twitter’da yapılan sesli bir tartışma sırasında “33 motordan birini kaybederseniz, bu yüzde 3’lük bir itme gücü kaybı anlamına gelir” dedi. “Önemli bir şey değil. Ancak motor iyi yalıtılmamışsa ve motor arızası diğer motorları veya sahnenin parçalarını etkileyebiliyorsa, o zaman tasarım son derece güvenilmezdir.”
Roket motorlarının alttaki betonu tahrip etmesini ve bir enkaz ve toz bulutu oluşturmasını önlemek için SpaceX, fırlatma rampasına, üst panelde delikler bulunan iki panelden oluşan bir yapı ekledi. Bay Musk, “Temel olarak yukarıya bakan devasa, süper güçlü çelik bir duş başlığı” dedi.
Bu sistemden yukarıya doğru püskürtülen yüzbinlerce galon su bir yastık görevi görerek roket motorlarının ısısını ve gücünü emerek çeliği ve betonu korur.
Tüm değişikliklere rağmen yine de bir şeyler ters gidebilir. Bay Musk, ikinci uçuşun muhtemelen sorun yaratacak kısmının sıcak sahneleme olduğunu söyledi. Ancak sürprizlere her zaman yer vardır.
Musk, “Henüz yörüngeye ulaşmadığımız için en önemli şeyin ne olduğunu tam olarak bilmiyoruz” dedi. “Ne olduğunu bilseydik, aslında fırlatmadan önce düzeltirdik.”